شاید بخواهید درباره قبر بدانید و دوست داشته باشید که شنگ های قبر خاص را بشناسید. در این مقاله به اطلاعاتی درباره سنگ قبر و سنگ های قبر خاص می پردازیم. با ما همراه باشید

سنگ قبر چیست

سنگ قبر سنگی است که بر روی مزار مردگان می گذارند. سنگ قبر دارای مشخصات فرد از دنیا رفته است. این مشخصات شامل نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد و تاریخ فوت و شعر یا دعا  است. و سنگ قبر علاوه بر این مشخصات دارای شماره ردیف و شماره بلوک نیز می باشد. استفاده از سنگ قبر در ادیان مختلفی مانند اسلام، یهودیت و مسیحیت و همچنین بر اساس سنت ها مرسوم است. سنگ مزار به عنوان نشان قبر از سالیان بسیار دور مورد استفاده قرار میگرفته است. در بسیاری از نقاط جهان عکسی از آن مرحوم در یک قاب، در کنار سنگ قبر بسیار رایج است. اغلب در کشور ما سنگ قبر به صورت خوابیده و روی قبر قرار می گیرد. اما در ایران باستان در زمان های دور و در کشور های غربی سنگ مزار به صورت ایستاده و بالای قبر نصب می شود.

در زمان های قدیم بر روی سنگ قبر فقط نام و نام خانوادگی متوفی نوشته میشد ولی با گذشت زمان مشخصات دیگری اعم از تاریخ چشم به جهان گشودن و تاریخ از دنیا رفتن بر روی سنگ مزار ها نوشته شد. و رفته رفته نوشتن اشعار و دعا ها و سوره های کوچک بر روی سنگ مزار ها مرسوم شد. در قبرستان های بزرگ نشانی محل دفن مانند قطعه و ردیف خاکسپاری جهت آسان پیدا کردن قبر ، روی سنگ قبر نوشته می شود. این نشانی معمولا در پایین ترین قسمت قبر حکاکی می شود.

 

سنگ های قبر خاص

 

نکات کلیدی هنگام انتخاب سنگ قبر

قبل از خرید سنگ قبر ابتدا باید اندیشیده باشید که با چه ابعاد و چه مدل و چه رنگ و… مد نظرتان است. در اینجا به نکاتی که قبل از خرید باید دقت داشته باشید را برایتان می آوریم.

  1. مشکی یا سفید (رنگ سنگ مزار)
  2. سنگ قبر طبیعی یا مصنوعی
  3. دارای بالاسری یا بدون بالاسری
  4. رنگ نوشته های سنگ قبر رنگ طلایی، سفید یا …
  5. سنگ مزار با گلدان یا بدون گلدان
  6. ضخامت سنگ مزار
  7. سنگ قبر دارای جا شمعی یا بدون جا شمعی
  8. بر روی چه سنگی عکس بهتر است
  9. سند پلاست لیرز یا حکاکی با دست (نوشتن و حکاکی با لیزر یا با دست)
  10. سنگ مزار دارای قرنیز یا بدون قرنیز
  11. اندازه های استاندارد سنگ قبر
  12. سنگ قبر های مرسوم در بازار
  13. نوشته های مناسب برای سنگ مزار
  14. نوشته های وفات و تولد
  15. دو طبقه یا چند طبقه بودن سنگ مزار
  16. تعمیر و یا رنگ آمیزی یا از نو ساب زدن سنگ
  17. نوشته های قرآنی روی سنگ

 

سنگ های قبر خاص

 

نکات مهم در هنگام خرید سنگ قبر

  • قیمت سنگ مزار
  • سلیقه شخصی برای انتخاب سنگ مزار
  • عرف خانوادگی و مذهبی
  • قوانین قبرستان
  • مشاهده نمونه کارهای سنگ فروش
  • بادوام بودن و کیفیت سنگ
  • طرح سنگ
  • طرح سنگ های جدید ساده تر می شود
  • براق بودن و زیبا بودن سنگ قبر
  • نوشته های سنگ قبر باید چشم نواز باشد

انواع سنگ مزار و سنگ قبر

  1. سنگ قبر مرمر
  2. سنگ سیمین و نطنز اصفهان
  3. سنگ قبر شبق
  4. سنگ قبر گرانیت برزیلی (از سنگ های وارداتی هستند.)

 

سنگ های قبر خاص

 

سنگ مزار ایرانی یا خارجی؟

سنگ مزار همانند هر اجناس دیگری در بازار رقبای خارجی دارد. بیشتر افراد قبل از خرید سنگ قبر از فروشندگان درباره اینکه سنگ قبر ایرانی بهتر است یا خارجی سوال می پرسند. باید بدانیم که بعضی سنگ‌ های خارجی، مانند سنگ مزار هرات، سنگ مزار نانو طبیعی از سری سنگ‌ های با کیفیت و مرغوب بازار سنگ بوده‌ اند. اما بهتر است بدانیم که امروزه سنگ‌ های خوب از برند‌ های درجه یک ایرانی در بازار سنگ فروشان وجود دارد که به لحاظ کیفیت و مرغوبیت با بسیاری از سنگ‌ های وارداتی قابل مقایسه نیستند.

سنگهای ایرانی از لحاظ کیفیت و زیبایی از بسیاری از سنگ‌ های خارجی بالاتر هستند و از نظر ابعاد و سایز و قیمت از سنگ‌ های خارجی بیشتر به سلیقه خریدار توجه دارد. برای اینکه سنگ‌ های مزار خارجی در چند سایز و ابعاد که در کارخانه سازنده ساخته شده است وارد ایران می‌ شوند، ولی سنگ‌های مزار درجه یک ایرانی در هر سایز و ابعاد و شکل و فرمی که خریدار سفارش دهد، فروشنده می‌ تواند تحویل دهد.

لاکچری بازی به سنگ قبر هم سرایت کرد:/ ۵۰ میلیون تومان برای دیزاین با مرمر صورتی و آب طلا!

چند نمونه از سنگ قبر های خاص را ببینیم

 

سنگ های قبر خاص

سنگ های قبر خاص

سنگ های قبر خاص

سنگ های قبر خاص

سنگ های قبر خاص

سنگ های قبر خاص

سنگ های قبر خاص

 

 

سخن پایانی

سنگ قبر استفاده و کاربرد های فراوانی دارند که بسته به نیاز باید انتخاب گردنند. پس قبل از خرید بسته به نیاز خود می توان انواع سنگ های مرمر را مورد مطالعه قرار داد تا بهترین انتخاب را انجام دهیم.


* *    سنگ مزار فرهاد    * *