تفاوت سنگ مرمر و سنگ نانو

در این مقاله قصد داریم با معرفی سنگ مرمر و سنگ نانو، ساختار، ویژگی‌ها و کاربرد هر یک به بررسی تفاوت سنگ مرمر و سنگ نانو بپردازیم. در این مقاله به تمامی سوالات شما در خصوص تفاوت سنگ مرمر و سنگ نانو، مزیت و برتری آن‌ها نسبت به یکدیگر پرداخته شده‌است.

سنگ نانو چیست؟

سنگ نانو نمادی از رشد سریع فناوری سنگ‌های تجدیدپذیر در جهان است. سنگ نانو یکی از پرکاربردترین و منحصر به فردترین مصالح ساختمانی است که از فراوان‌ترین مواد روی زمین ساخته شده‌است. ویژگی‌های نانویی خاص این ماده آن را به جایگزین برتر سنگ‌های طبیعی تبدیل نموده‌است. برای ساخت این سنگ نانو، سنگ‌های طبیعی مجددا با برخی از افزودنی‌ها مانند سیمان، رزین‌های پلیمری و… ترکیب می‌شوند. در نهایت برای اینکه محصول نهایی ظاهری مشابه با سنگ‌‌های طبیعی داشته باشد، ترکیب به دست آمده درون قالب‌هایی با نقش و نگار سنگ‌های طبیعی ریخته می‌ شود.

کاربرد سنگ نانو

مصارف بیرونی

برای ساخت سنگ نانو ترکیبی از سیلیس و سایر مواد معدنی تحت حرارت شدید متبلور می‌شود؛ ترکیب به دست آمده از پایداری، استحکام و دوام بالایی برخوردار است. سنگ نانو کیفیت خود را در برابر باران، بادهای شدید، اشعه ماورا بنفش و آلودگی‌های محیطی حفظ می‌کند. این محصول گزینه‌ای ایده‌آل برای پوشش دیوارهای خارجی، نمای بیرونی ساختمان، کف پیاده‌روها، سنگ مزار و… خواهد بود.

کانتر

سطح سنگ نانو مقاومت بالایی در برابر انواع باکتری‌ها، قارچ و کبک دارد. همچنین به دلیل آسان بودن روند تمیز کردن و استریل نمودن آن، این ماده از کیفیت بهداشتی بالایی برخوردار است. این محصول به صورت گسترده در کانترها و میزهای مخصوص آزمایشگاه‌، بیمارستان، آشپزخانه، دستشویی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ سفید این سنگ که از فرآیند تولید آن حاصل شده‌است این ماده را به جایگزینی مناسب برای سنگ مرمر سفید تبدیل کرده‌است.

مصارف داخلی

سنگ نانو به لحاظ مقاومت در برابر نفوذ لکه‌های شیمیایی، آلودگی و کثیفی جایگزین مناسبی برای انواع سنگ‌های طبیعی است. استحکام و مقاومت این سنگ در برابر تغییرات دمایی، خط و خش، ضربه و… آن را به انتخاب عالی برای دیوارهای داخلی و کف‌پوش‌ها تبدیل می‌کند.

مزایای سنگ نانو

قالب‌گیری آسان

به دلیل ساختار منحصر به فرد و مولکولی سنگ نانو، می‌توان آن را به هر شکل و طرح سفارشی مناسب با موارد مصرف مانند پله‌ها، دستشویی، سینک روشویی، آشپزخانه و… درآورد.

نظافت بهداشتی و آسان

سنگ نانو از مقاومت بالایی در برابر نفوذ انواع باکتری، آلودگی‌های محیطی، رطوبت و… برخوردار است. سطح این سنگ استریل و تمیز است؛ در نتیجه سطح بهداشت خانه یا محیط کار شما را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد. تفاوت سنگ مرمر و سنگ نانو در میزان مقاومت آن‌ها در برابر انواع لکه است. سنگ نانو را می‌توان در حین ساخت‌وساز یا پس از آن به آسانی شستشو داد.

برش آسان

با وجود استحکام و هسته جامد سنگ نانو، تراش و برش این ماده به آسانی امکان‌پذیر است. لبه‌های این سنگ را نیز می‌توان به راحتی جلا داد تا ظاهری تمیز داشته باشد.

سنگ مرمر چیست؟

سنگ مرمر به طور گسترده در مصارف ساختمانی، بناهای زیارتی، حرم امامان و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ حاصل دگرگونی سنگ آهنک بر اثر گرما و فشار در پوسته زمین بوده و ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن کلیست است. از سایر ترکیبات سازنده سنگ مرمر می‌توان به مواد معدنی کربنات و دولومیت اشاره نمود.

سنگ مرمر در دو نوع یکدست و رنگی با رگه‌های متنوع موجود است. تنوع رنگی سنگ مرمر بر خلاف سایر سنگ‌های طبیعی به دلیل حضور گرافیک، مواد آهکی، سیلیس، اکسید آهن، میکا و… در ترکیبات سازنده آن است.

کاربرد سنگ مرمر

سنگ مزار

به دلیل برش راحت، حکاکی آسان و سطح صاف و صیقلی سنگ مرمر از آن در ساخت سنگ قبرها استفاده می‌شود.

مصارف داخلی و بیرونی ساختمان‌ها

به دلیل وجود کلسیت در ساختار سنگ مرمر، این سنگ به آسانی شکاف می‌خورد و می‌تواند به صورت گسترده در ساخت پله‌ها، دیوارهای داخلی و بیرونی، دکوراسیون، کف‌پوش، پله‌ها و… مورد استفاده قرار بگیرد. جالب است بدانید که سنگ مرمر به سنگ پادشاهان و خدایان معروف است و با نگاهی به ابنیه تاریخی می‌توان رد پای آن را در ساخت برج‌ها و گنبدها کشف نبود. یکی دیگر از دلایل دیگر پرکاربرد بودن سنگ مرمر دسترسی آسان است.

مکمل‌های دامی

با توجه به ترکیبات سازنده این سنگ پرکاربرد، پودر مرمر سرشار از کلسیم بوده و می‌توان از آن برای تهیه مکمل‌های کلسیمی در مرغداری‌ها و دامداری‌ها استفاده نمود.

هنر مجسمه‌سازی

تراش آسان، صاف بودن، درخشندگی، براق بودن و شفافیت این سنگ آن را تبدیل به گزینه‌ ای مناسب برای استفاده در صنعت مجسمه‌سازی نموده‌است. ظاهر مجسمه‌های ساخته شده از سنگ مرمر در تمامی جهات یک شکل و یکنواخت خواهد بود.

مزایای سنگ مرمر

برای درک بهتر تفاوت سنگ مرمر و سنگ نانو، تعدادی از ویژگی‌ها و مزایای سنگ مرمر در ادامه آورده شده‌است.

  • سنگ مرمر در فصل تابستان گرما را جذب نمی‌کند و همواره خنک خواهد بود؛ از این رو گزینه‌ای مناسب برای ساخت کف‌پوش ساختمان‌ها است.
  • نظافت این سنگ به آسانی و به کمک یک دستمال در کم‌ترین زمان ممکن امکانپذیر است.
  • عبور نور از این سنگ باعث ایجاد یک انعکاس داخلی زیبا در لایه‌های زیرین می‌شود. تمامی ویژگی‌های یک سنگ آشپزخانه ایده‌آل عبارتند از نفوذ نور، سطح درخشان، قابلیت صیقل‌پذیری و… که سنگ مرمر به خوبی آن‌ها را در خود جای داده است.
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات آب‌وهوایی، باران، برف، سرما و گرما

بررسی تفاوت سنگ مرمر و سنگ نانو

در این بخش قصد داریم به طور اجمالی و با توجه به مطالب مطرح شده در مقاله به بررسی تفاوت سنگ مرمر و سنگ نانو بپردازیم:

اگر بودجه مالی شما محدود است، سنگ نانو گزینه بهتری نسبت به سنگ مرمر خواهد بود. زیرا پروسه قابل استفاده کردن سنگ مرمر و رساندن آن به بازار به عنوان یک سنگ طبیعی در مقایسه با سنگ نانو دشوارتر، زمان‌برتر و پرهزینه‌تر است.

دیگر تفاوت سنگ مرمر و سنگ نانو در قابلیت نصب آن‌ها است. نصب سنگ نانو آسان‌تر از سنگ مرمر بوده و به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

برش دادن سنگ نانو، حکاکی و تراش دادن آن جهت افزودن تصویر به روی سنگ قبر به راحتی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان با ابزارآلات معمولی بر روی آن خش انداخت. در مقابل سنگ مرمر در عین حفظ کیفیت استحکام و دوام به آسانی برش داده می‌شود. این مورد نیز یکی دیگر از مسائلی است که باید به هنگام انتخاب و بررسی تفاوت سنگ مرمر و سنگ نانو به آن توجه نمایید.

سخن پایانی

سنگ مرمر استفاده و کاربرد های فراوانی دارند که بسته به نیاز باید انتخاب گردنند. مرمر با توجه زیبایی زیادی که دارد، بیشتر در فضا های داخلی پیشنهاد می گردد.هر چند که برای نمای بیرونی هم کاربرد زیادی دارد. هرچه فراوری سنگ مرمر با کیفیت بالاتری انجام شود، قیمت نهایی افزایش پیدا می کند. فراوری شامل هر نوع فعالیتی است که برای افزایش زیبایی و مقاومت بیشتر سنگ به کار می رود. فراوری شامل رزین، اپوکسی، دقت در برش و گونیا بودن سنگ، ساب و پولیش است. پس قبل از خرید بسته به نیاز خود می توان انواع سنگ های مرمر را مورد مطالعه قرار داد تا بهترین انتخاب را انجام دهیم.  ما در این مقاله درباره تفاوت سنگ مرمر و سنگ نانو صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید باشد و با خواندن این مقاله به مطالب مورد نظرتان دست یافته باشید.


* *    سنگ مزار فرهاد    * *