انتخاب سنگ قبر و تمامی پروسه‌های مربوط به آن از جمله اقداماتی است که برای تمامی افراد دردناک خواهد بود اما باتوجه‌به اینکه تمامی اقدامات انجام‌شده طی این فرایند کیفیت و جمال خانه ابدی عزیز ازدست‌رفته را مشخص خواهند کرد؛ بسیار مهم است که تصمیماتی درست و دقیق دراین‌خصوص گرفته شود. یکی از انتخاب‌هایی که شما می‌توانید برای افزایش مقاومت و همچنین زیبایی سنگ‌قبر متوفی داشته باشید، تهیه سنگ قبر شیشه‌ای است. این نمونه از سنگ‌های قبر اغلب برای یادواره شهدا و اشخاص محبوب مورداستفاده واقع می‌شود اما به‌کارگیری آن هیچ‌گونه محدودیتی نخواهد داشت و شما نیز می‌توانید از آن برای متوفی خود استفاده کنید. در ادامه این متن بیشتر با سنگ‌قبر شیشه‌ای و جزئیات مربوط به آن آشنا خواهید شد.

سنگ قبر شیشه‌ای چیست؟

سنگ قبر شیشه‌ای در واقع به‌عنوان محافظی برای سنگ‌قبر اصلی استفاده می‌شود تا بدین شکل بتوان سنگ اصلی را از آسیب‌هایی مانند خوردگی، فرسودگی و یا اصطکاک دور نگه داشت. در مواردی نیز سنگ‌قبر شیشه‌ای می‌تواند خود به‌عنوان سنگ اصلی شناخته شود. اینکه شما از این آیتم در جایگاه سنگ اصلی و یا محافظ سنگ اصلی استفاده کنید کاملاً بستگی به سلیقه شخصی‌تان خواهد داشت. توصیه ما به شما این است که اگر سنگ انتخابی شما برای مزار جنس ارزنده‌ای مانند مرمر دارد و یا حکاکی‌های انجام‌شده روی آن دارای ظرافت و جزئیات بالایی هستند، از سنگ قبر شیشه‌ای در جایگاه محافظ استفاده کنید تا بدین شکل هم زیبایی‌های سنگ اصلی به‌خوبی نمایش داده شود و هم کیفیت و جزئیات آن باگذشت زمان محفوظ بماند.

سنگ قبر شیشه‌ای چیست؟

درصورتی‌که قصد دارید سنگی ساده و معمولی برای مزار نصب کنید بهتر است از سنگ‌ قبر‌ شیشه‌ای با طرح و حکاکی مخصوص استفاده کنید. در این حالت سنگ معمولی از دید مخفی خواهد شد و شما شاهد یک نمای شیشه‌ای حکاکی شده یا رنگی خواهید بود. استفاده هم‌زمان از یک سنگ حکاکی شده با قبر شیشه‌ای رنگی و نوشته‌دار اقدامی اشتباه خواهد بود که نمایی شلوغ و ناواضح ایجاد می‌کند.

انواع سنگ قبر شیشه‌ای

خوشبختانه باوجوداینکه استفاده از سنگ قبرهای شیشه‌ای چندان در ایران مرسوم نیست، شما به لیستی متنوع از این نمونه قبرها دسترسی خواهید داشت و می‌توانید باتوجه‌به شرایط، بودجه و سلیقه خود و متوفی از میان آنها انتخاب نمایید. از نمونه سنگ‌ قبرهای شیشه‌ای تولیدشده و قابل‌استفاده می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • سنگ قبر کریستال

این نمونه از سنگ‌ قبرهای شیشه‌ای بالاترین حد شفافیت ممکن را در اختیار شما قرار خواهند داد ضمن اینکه مقاومت بالایی در خصوص عوامل محیطی مانند ضربه و فرسایش دارند. استفاده از این مدل در نقش محافظ سنگ اصلی توصیه می‌شود.

  • سنگ قبر حکاکی شده

شما این امکان را خواهید داشت تا متن موردنظر خود را روی سنگ قبر شیشه‌ای حکاکی نمایید. این حکاکی به‌واسطه دستگاه اینگریوینگ انجام خواهد شد که به طور اختصاصی برای این اقدام طراحی شده است. خوب است بدانید که حکاکی روی شیشه علاوه بر جلوه زیبا خود، ماندگاری بالایی نیز خواهد داشت.

  • سنگ قبر شیشه‌ای رنگی

انواع رنگ‌های دودی، آبی، برنزی، بنفش و یا سبز برای انتخاب شیشه سنگ قبر در دسترس شما خواهند بود. سنگ قبرهای شیشه‌ای رنگی جلوه خاصی خواهند داشت و اغلب به‌عنوان سنگ اصلی و نمای اصلی مورداستفاده واقع می‌شوند.

  • سنگ قبر شیشه‌ای طرح‌دار

در این نمونه از سنگ‌قبرها، طرح یا نوشته انتخابی شما به‌وسیله ابزاری به نام سندبلاست به شکل جداگانه چاپ خواهد شد و سپس با دستگاه UV روی سنگ قبر شیشه‌ای متصل می‌شوند. گفتنی است که هیچ‌گونه ردی از این اتصال در محصول نهایی مشاهده نخواهد شد و شما شاهد ظاهری یکدست و مقاوم خواهید بود. این انتخاب نیز برای سنگ اصلی مناسب است.

  • سنگ قبر شیشه‌ای ای خم

باید گفت که نمونه‌ای خم از گران‌ترین و همچنین مقاوم‌ترین سنگ‌ قبرهای شیشه‌ای است که شما می‌توانید آن را انتخاب کنید. طی پروسه ساخت این محصول یک شیشه کاملاً مسطح به چهار لایه شیشه خم با چسب‌ها و دستگاه‌های مخصوص خواهد چسبید و بدین ترتیب بالاترین حد مقاومت ممکن را در اختیار شما قرار می‌دهد. گفتنی است که شفافیت این مدل نسبت به نمونه کریستالی نیز بسیار بیشتر است. درصورتی‌که مزار متوفی شما در محل شلوغی قرار دارد و یا فرسایش خاک بالاست، می‌توانید از این نوع سنگ‌قبر شیشه‌ای استفاده کنید.

  • سنگ قبر شیشه‌ای اسید کاری شده

فرایند اسید کاری، اقدامی است که با استفاده از ابزارهای مخصوص مانند کاتر پلاتر و اسیدهای مخصوص در جهت ایجاد طرح روی شیشه انجام می‌شود. این کار سبکی از طراحی روی شیشه‌ است که نمایی مشابه تابلوهای آبرنگی خواهد داشت. این نمونه هم برای محافظ سنگ اصلی و هم به‌عنوان سنگ اصلی کاربردی خواهد بود.

  • هوشمند

ممکن است این نمونه از سنگ قبر شیشه‌ای میان ایرانیان بسیار جدید باشد اما در میان اروپاییان بسیار محبوب و شناخته‌شده است. در این نمونه به‌واسطه جریان الکتریکی و با استفاده از یک ریموت می‌توان نمای شیشه‌ای سنگ را از حالت مات به شفاف یا برعکس آن تغییر داد. استفاده از سنگ قبر شیشه‌ای هوشمند می‌تواند برای مزارها و آرامگاه‌های خانوادگی و شخصی مناسب باشد تا بدین شکل بتوان عواملی آسیب‌زا مانند دزدی، آب و یا موارد مشابه را حذف کرد.

  • سنگ قبر شیشه‌ای اکلیلی

در این سنگ قبرها از شیشه‌های رنگی استفاده می‌شود که نمایی شاین‌دار یا به بیان ساده‌تر براق و اکلیلی دارند. این شیشه‌ها با عنوان شیشه لاکچری نیز شناخته می‌شوند. ممکن است انتخاب این نوع شیشه کمی زیاده‌روی به نظر برسد اما باتوجه‌به سلیقه یا شرایط شما می‌تواند گزینه‌ای خاص و جالب‌توجه باشد.

هنگام انتخاب هریک از این نمونه سنگ قبرهای شیشه‌ای توجه داشته باشید که میان آن و سنگ‌قبر اصلی که تهیه کرده‌ای تناسب کافی وجود داشته باشد.

جمع‌بندی

شما می‌توانید باتوجه‌به ابعاد دقیق مزار، سنگ‌قبر شیشه‌ای را با ارتفاع دلخواه و مدل مدنظر خود سفارش بدهید. کیفیت اتصالات و پروسه ساخت محصول در زیبایی نمای نهایی و طول عمر مفید آن بسیار مؤثر خواهند بود ازاین‌رو سعی کنید تا از منابع قابل‌اطمینان سفارش خود را دریافت نمایید. شما حتی می‌توانید از سنگ قبرهای شیشه‌ای برای بازسازی مزارهای قدیمی نیز استفاده کنید. حین انتخاب سنگ قبر شیشه‌ای علاوه بر اینکه حساسیت بالایی برای انتخاب کیفیت و مدل لحاظ می‌کنید، حتماً به زیبایی و شیوایی نوشته‌های روی آن نیز توجه داشته باشید. امید است که روح متوفی شما در آرامش و رضایت کامل باشد.


* *    سنگ مزار فرهاد    * *