سنگ مرمر یا به‌ اختصار آلاباستر نوعی سنگ آهکی دگرگونی است. مرمر از دیر باز کاربردهای فراوانی در مکان‌های تاریخی و زیارتی داشته‌ است. مرمر از ته‌نشین شدن کربنات کلسیم که غنی از بی‌کربنات می‌باشد تشکیل می‌شود. سنگ مرمر طرح ، رنگ و شفافیت بی‌نظیری دارد. مرمر هم همانند تراورتن از ساخته‌های چشمه‌های آبگرم می‌باشد. لایه‌های تراورتن در میان لایه‌های آن به‌وضوح دیده می‌شود.نام تجاری این نوع سنگ، انیکس می‌باشد. ذخایر و معادن مرمر در کشور ما بسیار کم می‌باشد.

لایه رویی مرمر حاوی رگه‌ هایی با رنگ‌های مختلف می‌باشد. این‌موضوع نسبت ب ناخالصی و غلظت آن‌ها در سنگ‌ها متفاوت می‌باشد.عمده‌ترین ترکیبات  مرمر کلسیت و آرگونیت است.در ساخت مرمر ترکیبات معدنی دیگری نظیر خاک رس و کوارتز نیز دخیل می‌باشند. در کشور ما از مرمر در ساخت و ساز استفاده های زیادی می شود.از جمله این استفاده ها در ساختمان می توان به استفاده این سنگ در دکوراسیون داخلی،نما بیرونی،انواع پله ها،کف فضاها، ستون و … اشاره نمود. همچنین یکی دیگر از کاربردهای این سنگ ها در ساخت مجسمه های بزرگ است. فعالان عرصه مجسمه سازی علاقه زیادی به این سنگ بی نظیر دارند.


سنگ مرمر و رنگ های متنوع آن

سنگ مرمر سبز

بیشترین کاربرد مرمر سبز در کشور ما برای اماکن مذهبی می باشد. سنگ مرمر سبز از وجود منیزیم موجود در دولومیت و دگرگونی با ترکیبات دیگر به وجود می آید.این سنگ در برابر شرایط جوی نامناسب بسیار پایدار است.

سنگ مرمر سفید

مرمر خالص در اصل دارای رنگ سفید می باشد. یکی از پرطرف دارترین رنگ های مرمر، مرمر سفید است. سنگ مرمر سفید ویژگی های زیادی نظیر،سطح بسیار براق، تراکم زیاد،ساب پذیری عالی،قابلیت عبور نور از خود،جذب بسیار کم آب،مقاومت سایشی و فشاری بسیار بالا و از همه مهتر زیبایی چشم نواز آن است. مرمر سفید در دمای بسیار بالا گداخته شده و متبلور می شود.به همین دلیل از این نوع سنگ سفید در فضاهایی که رطوبت زیاد دارد استفاده می شود بدونه آنکه کوچکترین صدمه ای به سنگ وارد شود.از معادن مرمر سفید میتوان به معدن قروه در استان کردستان اشاره نمود.

 

سنگ مرمر صورتی

ایران به دلیل دارا بودن معدن کمیاب سنگ مرمر صورتی همیشه بر سر زبان ها بوده است.وجود عنصر منگنز دلیل اصلی صورتی رنگ بودن این نوع سنگ می باشد. میزان تیرگی و روشنی این نوع سنگ بسته به میزان منگنز موجود در آن است.این سنگ خوش رنگ علاوه بر ایران در کشور های دیگر هم معدن دارد. مرمر صورتی دارای خصوصیات زیادی می باشد. این سنگ در برابر سایش مقاوم بوده و کمتر خراشیده می شود.قدرت جذب آب بسیار کم این محصول باعث شده که در اماکن مرطوب نظیر آشپزخانه و سرویس های بهداشتی کاربرد فراوانی داشته باشد. مرمر صورتی به دلیل تراکم بسیار زیاد آن در برابر فشار مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. نکته قابل تامل در مورد این سنگ  این است که در بازار های جهانی سنگ مرمر صورتی افغانستان یکی از پرطرفدارترین سنگ هاست.

 

سنگ مرمر صورتی

سنگ مرمر پرتقالی

یکی از زیباترین و شیک‌ترین نوع و رنگ سنگ‌های مرمر، نوع پرتقالی می‌باشد. ولی متأسفانه این سنگ در طبیعت بندرت یافت می‌شود. معدن مرمر پرتقالی در ایران، در استان خراسان‌رضوی واقع است. از نظر مرمر پرتقالی ایران و ایتالیا دارای بهترین معادن جهان می‌باشند.البته تنوع رنگی معادن ایران نسبت ‌به ایتالیا بیشتر و برتر می‌باشد. این رنگ پرتقالی و زیبا به واسطه وجود اکسید آهن در این نوع سنگ‌ها است.

از کاربردهای زیاد مرمر پرتقالی در ساختمان، می‌توان به سنگ کف لابی هتل‌ها، دیوار لابی و تالارها، سرویس بهداشتی ها، دکوراسیون داخلی و غیره اشاره نمود. مرمر پرتقالی چون قیمت زیادی دارد بیشتر در ساختمان‌های لوکس استفاده می‌گردد.این سنگ برای ساختمان‌های ارزان‌قیمت، مقرون به‌صرفه نمی‌باشد. این رنگ،سنگ هم مانند دیگر رنگ‌های مرمر مقاومت فشاری و سایشی خوبی دارد و میزان جذب آب این نوع سنگ هم بسیار کم است.

سنگ مرمر پرتقالی

سنگ مرمر کرم

در بیشتر معادن ایران سنگ مرمر کرم تولید می‌گردد. مرمر کرم تعداد زیادی از سنگ‌های استفاده‌شده در ساختمان را شامل می‌شود. اکثر سنگ‌های تراورتن استفاده‌ شده در ساختمان کرم رنگ هستند. رنگ کرم ترکیبی از رنگ سفید و زرد می‌باشد.اگر رنگ سفید آن بیشتر باشد در زمره رنگ‌های خنثی و اگر رنگ زرد آن بیشتر باشد در دسته رنگ‌های گرم قرار داده می شود. سنگ مرمرهای کرم زیادی داریم که از آن‌ها می‌توان به کرم دهبید، خوی، پرطاووسی، آباده، گندمک، پارادایس، هرسین، سمیرم،صلصالی، اداوی و مرمریت کاپوچینو اشاره نمود.

 


سنگ مزار و سنگ قبر

از قدیم برای نشان گذاشتن بر روی قبر از سنگ استفاده می‌شده است. این کار را نه‌ تنها در اسلام بلکه در همه ادیان اعم از یهودیت، مسیحیت و دیگر ادیان هم برای نشانه‌گذاری بر روی قبر انجام می‌ داده اند. طبق رسم قدیمی معمولاً بر روی سنگ مزارها نام متوفی و تاریخ تولد و وفاتش را می‌نوشتند. سنگ مزار و سنگ قبر باید از استحکام زیادی برخوردار باشند. چون سنگ مزار باید سالیان زیادی در هوای آزاد و در برابر شرایط جوی نامناسب پایداری داشته باشد.

سنگ قبر معمولاً از جنس مرمر، کوارتزیت، تراورتن دیوریت، گابرو، و غیره ساخته می‌شود.سنگ مزار باید براق و زیبا باشد.از انواع سنگ‌های قبر و سنگ مزار می‌توان به سنگ مزار مرمر، سنگ قبر نطنز اصفهان، سنگ گرانیت برزیلی ،سنگ قبر شبق اشاره نمود. سنگ قبر برزیلی جزو سنگ‌های وارداتی در کشور ما می‌باشد.سنگ مزار برزیلی نسبت‌به سنگ‌های اصفهانی و دیگر سنگ قبرها خاصیت لیزر پذیری بیشتری را دارد.

سنگ مزار مرمر

سنگ مزار مرمر دارای انواع مختلفی می‌باشد. در این‌ میان می‌توان به سنگ کریستال قروه، مرمر سفید هرات، مرمر سفید(کرم)، مرمر صورتی، مرمر سبز اشاره نمود. مرمر سبز بیشتر در مکان‌های زیارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.بیشترین استخراج مرمر سبز در استان یزد می‌باشد.سنگ کریستالی قروه چون مقاومت بسیار زیادی دارد در بیشتر جاها که به دلیل شرایط جوی نامناسب،نیاز به پایداری زیادی دارد استفاده می‌شود.

کاربردهای سنگ مرمر

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد این نوع سنگ در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی دارد. مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان، در نمای بیرونی ساختمان، در ستون‌ها، کف پله‌ها، و کف لابی‌ها استفاده و کاربرد بسیاری دارد.همچنین در هنر مجسمه‌سازی و ساخت وسایل تزیینی از این نوع سنگ استفاده‌های فراوانی می‌شود.

انواع مختلف سنگ مرمر

از لحاظ معادن مرمر ایران در جایگاه دوم جهان قرار دارد. در این‌ میان شهرستان نطنز در استان اصفهان بیشترین میزان استخراج سنگ مرمر را دارا می‌باشد. از انواع مرمر می‌توان به مرمر پرتقالی، مرمر سبز، مرمر سفید، مرمر پرطاووسی، مرمر کرم قهوه‌ای، مرمر طلائی، وی یکی از زیباترین آن‌ها مرمر صورتی اشاره نمود.هر یک از این سنگ‌ها بسته به نیاز در جای‌های مختلفی کاربرد دارند.

سخن پایانی

سنگ مرمر استفاده و کاربرد های فراوانی دارند که بسته به نیاز باید انتخاب گردنند. مرمر با توجه زیبایی زیادی که دارد، بیشتر در فضا های داخلی پیشنهاد می گردد.هر چند که برای نمای بیرونی هم کاربرد زیادی دارد. پس قبل از خرید بسته به نیاز خود می توان انواع سنگ های مرمر را مورد مطالعه قرار داد تا بهترین انتخاب را انجام دهیم.


* *    سنگ مزار فرهاد    * *