سنگ مرمر (Onyx Marble) از سنگ‌های دگرگونی است که از دگرگونی سنگ آهک تشکیل شده که کانی اصلی تشکیل دهنده آن پایدارترین حالت کربنات کلسیم است. این کانی دارای بلورهای درشت و مشخص یا به صورت توده‌های دانه‌ای است که بارزترین مشخصه آن عبور نور از آن به دلیل خلوص بالا و شفافیت (برعکس مرمریت) است. به همین دلیل قیمت این سنگ نسبت به سنگ های دیگر بالاتر بوده و همچنین از زیبایی، جلاپذیری و شفافیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

انواع سنگ مرمر

از انواع سنگ مرمر می‌توان به سنگ مرمر کرم قهوه‌ای، سنگ مرمر طلایی خاکستری، سنگ مرمر پرتقالی، سنگ مرمر سفید، سنگ مرمر سبز، سنگ مرمر کرمی،  سنگ مرمر آبی روشن و غیره اشاره کرد. در ادامه این مطلب به بررسی یکی از انواع سنگ مرمر با عنوان مرمر صورتی خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های انواع سنگ مرمر

سنگ مرمر از ویژگی و مزایای خاصی برخوردار است. به خاطر همین موضوع از این سنگ استفاده‌های فراوانی در زمینه ساخت و ساز ساختمان، در بخش‌های مختلف می‌شود. از جمله مزایا و ویژگی‌هایی که این سنگ ساختمانی دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. تراکم بالا
  2. عدم تخلخل
  3. سطح صاف و صیقلی
  4. ساب پذیری بالا
  5. جذب آب کم
  6. قابلیت عبور نور از خود
  7. عدم جذب گرما و سرما

سنگ مرمر با دارا بودن این ویژگی‌ها در کنار زیبایی فوق العاده‌ای که دارد یک سنگ خاص و آسیب پذیر است. زیرا این سنگ به‌راحتی دچار خراش و لک می‌شود، پس نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سایر سنگ‌های ساختمانی دارد.

کاربرد سنگ مرمر در ساختمان

سنگ مرمر بهترین و گرانترین سنگ ساختمانی و تزئینی در دنیاست که در رنگ ها و طرح های طبیعی متنوع در معادن ایران موجود است. از این سنگ عموما در دیوار ها و نمای داخلی ساختمان استفاده میگردد. همچنین از این سنگ میتوان در کف و دیوار های داخلی استفاده نمود. در ایران مقبره امامان و امامزادگان معروف از سنگ مرمر استفاده گردیده است.

سنگ مرمر و انواع آن

همچینین قرار گرفتن اسلب های سنگ مرمر در تقارن با یکدیگر به صورت بوک مچ و فورمچ باعث زیبایی دو چندان این محصول طبیعی خواهد بود که میتواند در دیوار های خانه، لابی، هتل ها، تالار ها، رستوران ها و همچنین مراکز تجاری و مغازه های لوکس قرار گیرد و هر بیننده ای را محو خویش سازد.

سنگ مرمر (Onyx Stone) به دلیل زیبایی منحصربفرد و کیفیت بالا عموما به صورت سنگ های یک تکه بزرگ (اسلب) برش داده میشوند و بخش اعظم آن به کشورهای دیگر صادر میگردد.

سنگ مرمر در قالب سنگ گیوتین یا دکوراتیو نیز تولید میشود که نمونه این سنگ ها را میتوانید در دسته بندی سنگ آنتیک مشاهده نمایید. از بارزترین ویژگی فراوری آنیتک قیمت پایین آن به دلیل ابعاد کوچک است که میتواند برای استفاده در بخش های مختلفبسیار ترغیب کننده باشد.

 

کاربرد سنگ مرمر در مصنوعات دکوراتیو

این سنگ به دلیل برخورداری از طرح و رنگ های بسیار زیبا و بلورهای شفاف با قابلیت انتقال نور و جلا پذیری بالا در ساخت برخی مصنوعات سنگی دکوراتیو کاربرد دارد.

میز جلو مبلی

بکار گیری این سنگ در رویه میز جلو مبلی و عسلی جلوه بسیار زیبایی در دکوراسیون خانه پدیدار می سازد.

آباژور

آباژور های ساخته شده با سنگ مرمر با خاصیت انتقال نور از بافت و رگه ها جلوه بسیار زیبایی از آباژور پدیدار میسازد.

سایر مصنوعات

همچنین تمامی مصنوعات دیگر از جمله گلدان – انواع مجسمه – آبنما – روشویی و … با سنگ مرمر قابلیت اجرا دارند و جلوه زیبایی پدیدار میسازند.

 


عوامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ مرمر

عوامل متعددی بر قیمت تمام شده ی سنگ های مرمر تاثیر گذار هستند که در ادامه چند مورد را بیان می کنیم.

رنگ و طرح سنگ مرمر

سنگ مرمر یکی از خاص ترین و لوکس ترین سنگ های ساختمانی است. با توجه به این موضوع هر چه طرح سنگ خاص تر و یا رگه های آن کمتر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. با توجه به اینکه این سنگ بیشتر به صورت اسلب فراوری می شود اگر بتوان آن را به صورت بوک مچ یا فرمچ فراوری کرد، قیمت آن بیشتر هم خواهد شد.

نوع فراوری سنگ مرمر

هرچه فراوری سنگ مرمر با کیفیت بالاتری انجام شود، قیمت نهایی افزایش پیدا می کند. فراوری شامل هر نوع فعالیتی است که برای افزایش زیبایی و مقاومت بیشتر سنگ به کار می رود. فراوری شامل رزین، اپوکسی، دقت در برش و گونیا بودن سنگ، ساب و پولیش است.


* *    سنگ مزار فرهاد    * *