سنگ گرانیت یا خارا یک گونه سنگ آذرین درونی اسیدی خیلی محکم و سخت می باشد که دارای میکا، کوارتز، فلدسپات و کانی های دیگر است. این سنگ ها انواع و رنگ های گوناگونی همچون صورتی، سفید، مشکی، سبز، قرمز، پرتقالی و خاکستری که در سنگ های گرانیت دیده می شود بستگی به وجود کانی در این نوع سنگ ها است.سنگ های گرانیت از سنگین ترین و سفت ترین سنگ ها با چگالی 80/2 گرم بر سانتی متر مکعب به حساب می آید. سنگ های خارا یا گرانیت به آسانی خش برنمی دارند و مقاومت آن ها در برابر حرارت بسیار بالا است.

سنگ های گرانیتی در مقایسه با سنگ های آهکی محکم تر بوده ولی یکنواخت تر از سنگ های آهکی هستند. سنگ خارا بهترین و مهمترین کاربرد را در مکان های پررفت و آمد دارد و نیز می توان از آن برای سنگ قبر، پله ها و نمای بیرونی ساختمان ها استفاده کرد. معدن های سنگ خارا یا گرانیت در کشورهای آسیای میانه همچون تایوان، چین، ایران، هندوستان و ویتنام موجود است که ویژگی های متفاوت آنها بستگی به خواص فیزیکی و عنصرهای تشکیل دهنده دارد.این ویژگی ها تاثیر مستقیمی در کیفیت سنگ دارند که از جمله آن می توان به مقاومت سایشی و خمشی، جذب آب و وجود مقادیر عنصر آهن در آن اشاره کرد.

انواع سنگ های گرانیت برحسب رنگ

انواع سنگ های گرانیت برحسب رنگ

سنگ گرانیت شامل دو نوع رنگ شده و طبیعی است که از انواع آن می توان به سنگ هایی به اسم نخودی، هلویی، قرمز رنگ شده، شانسی بلک، بالتیک براون، بلک گالکسی، کارمن رد، مپل رد، بیداسر سبز، جوپارنا، بیداسر قهوه ای، مولتی کالررد ولگابلو، سیلور پرل، تن براون، باش پارادیسو و . . . اشاره کرد. سنگ های گرانیت به دلیل محکم بودن هزینه برش بالاتری نسبت به سنگ های آهکی دارد و همچنین دوام و طول عمر آنها بیشتر از سنگ های آهکی است.

روش های تولید سنگ های گرانیت

فرایند تولید سنگ گرانیت به این صورت است که ابتدا از معدن به طرف کارخانه حمل می شود و در محل ذخیره سازی سنگ های فله ای انبار می شود سپس به وسیله ی جرثقیل و ریل های حمل به زیر دستگاه قله بر حمل شده و در آنجا توسط دستگاه قله بر برش می خورد. بعد از برش خوردن توسط دستگاه ساب صیقلی می شود سپس جهت اصلاح طولی سنگ برش طولی( کله بری) می خورد و اگر مشتری دوست داشت برش عرضی می خورد. و در پایان در صورت نیاز توسط دستگاه شیار زن، شیار داده می شود و به طرف انبار محصول هدایت می شود. ماشین آلات و تجهیزات تولید سنگ گرانیت عبارتند از: جرثقیل، دستگاه قله بر، دستگاه ساب، دستگاه طولی بر، دستگاه عرضی بر و دستگاه شیار زن

روش های تولید سنگ های گرانیت

سنگ های گرانیت مختص کدام کشورها است؟

سنگ های گرانیت بیشتر به کشورهای ایران، برزیل، هندوستان، تایوان، چین، ویتنام، نروژ و اکراین اختصاص دارد. گرانیت های ایرانی شامل سنگ گرانیت تویسرکان، سنگ گرانیت نطنز و سنگ گرانیت دلیجان و . . . است. سنگ گرانیت اکراین آبی ولگا است که دوام خوبی دارد رنگ این نوع سنگ آبی و خاکستری تیره است. و می توان از آن در فضای خارجی و داخلی ساختمان استفاده کرد. گرانیت دلیکاتوس، گرانیت فیوژن، گرانیت سفید یخی از انواع سنگ های گرانیتی برزیلی محسوب می شود که برای کف ساختمان، دیوارپوش ها، فضای بیرونی و خارجی ساختمان ها، کانترهای آشپزخانه و . . . استفاده می شوند. این نوع سنگ ها از ویژگی هایی نظیر مقاومت بالا، استحکام و دوام بالا، قابل استفاده در مکان های پررفت و آمد، وزن مخصوص بالا و . . . برخوردار است.


انواع سنگ گرانیت

از بهترین انواع سنگ گرانیت در ایران و جهان می توان به سنگ گرانیت سرکان، سنگ گرانیت تویسرکان، سنگ گرانیت برزیلی، سنگ گرانیت نطنز و سنگ گرانیت دلیجان اشاره کرد. در ادامه این مطلب با ویژگی و کاربرد سنگ های گرانیت همراه ما باشید.

سنگ گرانیت نطنز

سنگ گرانیت نطنز یکی از انواع سنگ های گرانیتی است که تم مشکی دارد از چندین معدن استخراج می شود. از ویژگی های مهم این نوع سنگ می توان به مقاومت سایشی بالا، مقاومت در مقابل تغییرات آب و هوایی، جذب آب پایین و مقاومت بالا در مقابل نور خورشید، گرما و سرما اشاره کرد. از پرکاربردترین استفاده این نوع سنگ می توان به سنگ مزار، پوشش پشت بام خانه، سنگ فرش کردن فضای داخلی ساختمان و . . . اشاره کرد.

سنگ گرانیت نطنز سنگ گرانیت نطنز

سنگ گرانیت تویسرکان

یکی از خاص ترین انواع سنگ خارا یا گرانیت سنگ گرانیت تویسرکان می باشد. یکی از ویژگی های مهم این نوع سنگ این است که ساب پذیری بالا و همچنین دوام و مقاومت بسیار بالایی دارد. این نوع سنگ با توجه به مقاومت بالایی که دارد برای سنگ پله، سنگ قبر، بدنه راه پله، سنگ فرش فضای داخلی ساختمان و . . . مناسب است. هرچه رنگ این نوع سنگ تمیزتر و بدون خش باشد قیمت آن بالاتر است.

سنگ گرانیت تویسرکان

سنگ گرانیت سرکان

سنگ گرانیت سرکان دارای رنگی مشکی تیره می باشد و همچنین از سنگ های خاص ایران است که ساب پذیری خوبی دارد. قیمت این نوع سنگ در مقایسه با سنگ های گرانیتی وارداتی ارزانتر است. از ویژگی های مهم آن می توان به مقاومت بالا، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، قابلیت برش و صیقل دادن، یکنواختی، رنگ مشکی تیره و . . . اشاره کرد. کاربرد اصلی سنگ گرانیت سرکان استفاده در بدنه راه پله و سنگ پله، سنگ قبر، سنگ فرش فضای داخلی و خارجی ساختمان و نمای بیرونی و اصلی ساختمان است. این نوع سنگ در مقابل ضربه، فشار،گرما و سرما بسیار مقاوم است و مناسب برای استفاده در موارد ذکر شده است.

سنگ گرانیت سرکان

سنگ گرانیت برزیلی

سنگ گرانیت برزیلی تهیه شده از معادن کشور برزیل است که از پرفروش ترین و زیبا ترین سنگ های ساختمانی آفریقا و دنیا به شمار می رود. کاربرد این نوع سنگ بیشتر برای سنگ مزار، سنگ کانتر تاپ، سنگ آسانسور، سنگ شومینه، سنگ میز غذاخوری، سنگ روشویی، سنگ پشت کابینت آشپزخانه، حمام یا سرویس بهداشتی، اپن آشپزخانه، فضای بیرونی و درونی ساختمان ها، راه پله و . . . می باشد.

سنگ گرانیت برزیلی


کلام آخر

همانطور که می دانید سنگ گرانیت از قیمت بالایی نسبت به سایر سنگ ها برخوردار است چرا که سنگ خارا یا گرانیت برش، استخراج و صیقلی دادن آن خیلی هزینه دارد و دوام بسیار بالایی دارد.


* *    سنگ مزار فرهاد    * *