افراد همواره تلاش می‌کنند تا با استفاده از آیتم‌های متعدد، مزار عزیزان ازدست‌رفته خود را بیارایند و محلی زیبا و آرامش‌بخش را به وجود بیاورند. یکی از این آیتم‌ها که استفاده از آن بسیار متداول است، چمن و پوشش گیاهی سبز خواهد بود. کاشت چمن در اطراف سنگ قبرها می‌تواند به افزایش زیبایی محیط و همچنین ایجاد فضایی دلنشین برای ملاقات با عزیز درگذشته کمک نماید. باتوجه‌به استقبال مردم نسبت به کاشت چمن و ایجاد فضای سبز، امروزه محصولی تحت عنوان چمن مصنوعی تولیدشده و برای دور سنگ مزار استفاده می‌شود. چمن مصنوعی در انواع مدل‌ها و باکیفیت‌های گوناگون در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. در ادامه این متن می‌توانید ضمن آشنایی با سایر نمونه‌های چمن مصنوعی؛ با مزایا و قابلیت‌های آن نیز آشنا شوید.

چرا باید چمن مصنوعی برای اطراف سنگ مزار تهیه نمود؟

درگذشته ترجیح افراد بر این بود که از درختان و پوشش‌های گیاهی طبیعی در اطراف سنگ مزار استفاده نمایند اما امروزه باتوجه‌به تغییر فضای قبرستان‌ها بهتر است از گزینه‌های جدید مشابه چمن مصنوعی استفاده شود. چمن مصنوعی می‌تواند ویژگی‌های زیر را در اختیارتان قرار دهد:

  • ایجاد فضایی آراسته و دلنشین: مهم است که آرامگاه و منزل ابدی عزیز ازدست‌رفته خود را تاحدامکان آراسته نگه‌دارید از سوی دیگر ایجاد فضایی دلنشین کمک می‌کند تا اوقات بهتری را بر سر مزار عزیز خود داشته باشید. چمن‌های مصنوعی امکان دستیابی به این شرایط را برایتان فراهم می‌کنند.
  • بدون نیاز به نگهداری منظم و سخت: چمن‌های مصنوعی بدون نیاز به اقدامات مراقبتی پیوسته ظاهر زیبا و آراسته خود را حفظ خواهند کرد.
  • عدم ایجاد آسیب برای سنگ قبر
  • طول عمر مفید بالا و کاهش هزینه‌ها
  • ایجاد ظاهری همواره زیبا، مرتب و سبز
  • مقاومت بالا نسبت به‌تمامی عوامل آسیب‌زای محیطی

چرا باید چمن مصنوعی برای اطراف سنگ مزار تهیه نمود؟

انتخاب چمن مصنوعی برای سنگ مزار

درصورتی‌که قصد دارید برای فضای اطراف سنگ مزار چمن مصنوعی انتخاب کنید، بایستی معیارها و ویژگی‌های متعددی را در نظر داشته باشید. خوب است به این نکته اشاره کنیم که سلیقه، بودجه و شرایط سنگ قبر از اصلی‌ترین شاخص‌هایی خواهند بود که در انتخاب نوع چمن مصنوعی مؤثرند. شما بایستی پس از بررسی این شاخص‌ها مطابق با شرایط خود حال معیارهای تخصصی زیر را با آنها تطابق دهید.

  • ارتفاع الیاف: شما می‌توانید بر اساس بلندی چمن‌ها و یا الیاف آنها را انتخاب نمایید. ارتفاع مناسب چمن وابسته به وضعیت سنگ قبر خواهد بود. اگر سنگ قبر از سطح زمین فاصله ندارد بهتر است از چمن‌هایی با طول الیاف کم استفاده نمایید از سوی دیگر الیاف بلندتر برای سنگ مزارهایی مرتفع مناسب خواهند بود. توصیه ما به شما این است که چمن‌های مصنوعی بیش از حد بلند را برای فضای اطراف سنگ مزار تهیه نکنید چرا که نگهداری آنها دشوار است و زودتر فرسوده خواهند شد.
  • تراکم الیاف: هرچه الیاف چمن مصنوعی بافاصله کمتری در کنار هم نصب شده باشند، تراکم نهایی بالاتر بوده و ظاهر کار زیباتر و منسجم‌تر به نظر می‌رسد. توصیه ما به شما این است که متناسب با بودجه خود متراکم‌ترین چمن مصنوعی ممکن را تهیه نمایید.
  • دیتکس: باید گفت که دیتکس معیاری است که به‌واسطه آن وزن چمن مصنوعی در هر ده‌هزار مترمربع عنوان می‌شود. دیتکس بالا یکی از نشانه‌های کیفیت خوب چمن مصنوعی خواهد بود.
  • متریال: چمن‌های مصنوعی با استفاده از پلاستیک و انواع پلیمرها ساخته می‌شوند. کیفیت متریال به طور مستقیم بر روی طول عمر مفید محصول و نمای زیبای آن تأثیر خواهد گذاشت.

ممکن است بررسی تمامی این شاخص‌ها کمی زمان‌بر و دشوار باشد ازاین‌رو برای افزایش سرعت شما در انتخاب و خریداری چمن مصنوعی برای فضای اطراف سنگ مزار، می‌توانید مستقیماً به سراغ بررسی دو پیشنهاد مناسب و کاربردی زیر بروید:

  • چمن پات 15 میل: این نمونه از چمن مصنوعی دارای الیاف مجعد و فر خورده است که ظاهری زیبا را در اختیار شما قرار می‌دهد. الیاف چمن پات در برابر عواملی مانند نور خورشید، آب، فشار و کوبش بالا بوده و نسبت به پوسیدگی مقاوم هستند ازاین‌رو شما می‌توانید برای طولانی‌مدت از آن باکیفیت بالا استفاده کنید.
  • چمن ماهونیا 15 میل: ماهونیا از جمله چمن‌های مصنوعی است که به دلیل رنگ سبز باکیفیت خود میان علاقه‌مندان محبوب و پراستفاده واقع می‌شود. از دیگر نکات مثبت این نمونه چمن می‌توان به طول عمر بالا و مقاومت زیاد آن اشاره کرد.

انتخاب چمن مصنوعی برای سنگ مزار

دقت داشته باشید که به هنگام تهیه چمن مصنوعی حتماً به سراغ نمونه‌های تزئینی بروید. چمن‌های مصنوعی ورزشی برای فضای اطراف سنگ مزار استانداردهای بیش از حد بالایی خواهند داشت و تهیه آنها نوعی اتلاف هزینه و کارایی محسوب خواهد شد.

چگونگی شست‌وشو و مراقبت از چمن مصنوعی

آلودگی‌های محیطی باعث کثیفی و کدر شدن چمن‌های مصنوعی خواهند شد ازاین‌رو لازم است که در بازه‌های زمانی متفاوت برای شست‌وشوی آن اقدام نمایید. جالب است بدانید که صرف زمان برای تمیزکردن چمن‌ها با روش درست خود اقدامی است که به افزایش طول عمر و مراقبت از آن منجر خواهد شد. شما برای شست‌وشوی چمن‌های مصنوعی می‌توانید از ابزارهای زیر کمک بگیرید.

  • جارو: استفاده از جارو به‌خصوص جاروی نم‌دار و حرکت‌دادن آن در جهت نصب الیاف چمن به‌آرامی موجب می‌شود تا هم زباله‌های جای گرفته میان الیاف خارج شوند و هم آلودگی‌های سطحی کاملاً پاک شوند.
  • دستمال: درصورتی‌که ارتفاع الیاف چمن مصنوعی کم است می‌توان از دستمال نم‌دار برای تمیزکردن چمن‌ها استفاده نمود.
  • فشار آب: برای شست‌وشوی چمن‌های مصنوعی با تراکم بالا شما نیاز به جریان آب خواهید داشت. می‌توانید از شلنگ آب و یا خالی‌کردن سطل آب کمک بگیرید.

دقت داشته باشید که نصب چمن مصنوعی اقدامی تخصصی است که نمای و طول عمر چمن را تضمین خواهد کرد باتوجه‌به این نکته حتماً از افراد ماهر برای نصب کمک بخواهید. نکته دیگر این است که به‌منظور نصب آسان‌تر و باکیفیت‌تر بهتر است ابعاد چمن را کمی بیشتر از فضای اطراف سنگ مزار در نظر بگیرید.

جمع‌بندی

انتخاب چمن مصنوعی به‌منظور آراستگی فضای اطراف سنگ مزار، اقدامی هوشمندانه و کاربردی خواهد بود که با خود مزایای بسیاری را به دنبال خواهد داشت. این امکان وجود دارد تا متناسب باسلیقه و شرایط موجود از میان انواع چمن‌های مصنوعی تزئینی موجود در بازار، بهترین را انتخاب کرد. نصب اصولی و استاندارد این چمن‌ها و مراقبت دقیق و صحیح از آنها کمک می‌کند تا شما بتوانید برای مدت زمانی بسیار طولانی‌تر از نمای زیبا و مزایای آن بهره‌مند شوید.


* *    سنگ مزار فرهاد    * *