بهشت زهرا کجاست

بهشت زهرا آرامگاهی است که در جنوب شهر تهران به مساحت 584 هکتار قرار دارد. اولین بار در سال 1349، این آرامگاه به مساحت 314 هکتار تاسیس شد. در سال 1345 طرح تاسیس بهشت زهرا به تصویب رسید. به صراحت می توان گفت بهشت زهرا بزرگترین آرامگاه در ایران و حتی در خاورمیانه است، که هر سال حدودا 40 هزار نفر آنجا دفن می شوند. بهشت زهرا به دلیل مساحت بزرگش دارای قوانین و مقرراتی است. البته باید بدانیم اگر این قوانین مقررات نباشد، بهشت زهرا دچار آشفتگی و بی نظمی می شود. به همین علت برای اینکه نظم درونی این آرامگاه دچار اختلال نشود باید قوانینی وجود داشته باشد.

 

 

قوانین نصب سنگ قبر در بهشت زهرا

  • نصب هرگونه نیمکت، چراغ، گلدان، کتیبه، پایه چراغ در اندازه ها و سایز ها و در شکل های مختلف در بهشت زهرا ممنوع می باشد. چرا که امکان دارد باعث شکستن سنگ ها و نیز آسیب رساندن به قطعات و نشست زمین شود.
  • ساختن باغچه در بهشت زهرا ممنوع می باشد.
  • عکس بانوان باید حتما با رعایت شئونات اسلامی باشد تا اجازه نصب داده شود. درغیر اینصورت اگر عکس چاپ شده مناسب با شئونات اسلامی نباشد قطعا اجازه نصب ندارد و نصب آنگونه تصاویر ممنوع می باشد.
  • عکس سنگ قبر بانوان حتما باید در راستای رعایت قوانین اسلامی و بدون آرایش و دارای حجاب کامل باشد. در غیر اینصورت اجازه نصب سنگ قبر داده نمی شود.
  • نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشت این است که اسماء جلاله مانند الله و آیات قرآن نباید روی سنگ قبر ها نوشته شوند، چرا که ممکن است روی قبر ها پا گذاشته شود و این عمل باعث هتک حرمت شود.
  • الزاما ابعاد سنگ مزار برای قبر های یک طبقه 50*100 cm^2 و برای قبر های دو طبقه و سه طبقه در فاز های یک و سه 60*180 cm^2 باید باشد. اگر این قانون رعایت نشود و ابعاد سنگ قبر متفاوت تر از این ابعاد باشد، در مرحله ی اول به خانواده و وراث متوفی خبر داده می شود. در صورت عدم تغییر سنگ قبر بعد از هشدار، سنگ قبر مورد نظر توقیف خواهد شد.
  • ابعاد سنگ قبر در فاز دو بهشت زهرا از قطعات 200 تا 258 برای قبرهای دو طبقه الزاما باید ابعاد سنگ قبر 50*160 cm^2 باشد.
  • در مزار های فاز دو و فاز سه بهشت زهرا قطعات 300 به بالا (301،302،….)، سنگ ها باید در یک سطح نصب شوند به عبارتی هم سطح هستند.
  • ارتفاع قرنیز های سنگ قبر نباید از 10 سانتی متر بلندتر باشد. چرا که بلند تر از این اندازه غیر قانونی می باشد اما در قطعات 1 تا 112 با داشتن مجوز سازمان بلامانع است. اگر ارتفاع قرنیز ها بلند تر از 10 سانتی متر باشد در صورت عدم تغییر ارتفاع آن، سنگ مورد نظر توقیف می شود.
  • روز های شنبه تا چهارشنبه نصب سنگ قبر و دریافت مجوز از آرامگاه بهشت زهرا وجود دارد. شنبه تا سه شنبه از ساعات 8 صبح الی 14 بعد از ظهر و نیز روز چهارشنبه تا ساعت 12 ظهر ، قسمت سازمانی و اداری بهشت زهرا دایر می باشد. و بعد از این ساعات ذکر شده، تعطیل می باشد. روز های پنجشنبه و جمعه هر هفته به دلیل ازدحام جمعیت نصب هر گونه سنگی امکان پذیر نیست.

 

سخن پایانی

بالاخره همه می دانیم آخر زندگی هر کسی یا هر موجودی مرگ است. برای دفن انسان های از دنیا رفته در هر شهری آرامستانی هست. ما در اینجا به آرامگاه بهشت زهرای تهران پرداختیم و درباره قوانین بهشت زهرا صحبت کردیم. اما چیز دیگری بنام سنگ مزار یا همان سنگ قبر وجود دارد که بعد از اینکه فرد دار فانی را وداع گفت بازماندگان او برای متوفی، باید سنگ مزاری در نظر گرفته و خریداری کنند. سنگ مزار از سالیان گذسته تا به امروز مورد استفاده همگان قرار گرفته و مردمان از سنگ قبر به نماد یاد آور نام و نشانی شروع حیات و اتمام حیات مردگانشان استفاده می کنند.

پس قبل از خرید بسته به نیاز خود می توان انواع مقالات در مورد سنگ ها را مورد مطالعه قرار داد تا بهترین انتخاب را انجام دهیم.